W sesji wzięło udział 13 radnych oraz radni miejscy: Jan Perucki i Karol Ważny. Sesji przysłuchiwało się i brało czynny udział w kolejnych tematach wielu przybyłych mieszkańców.
Przyjęto zmiany w tegorocznym budżecie dzielnicy. W miejsce niezrealizowanego upamiętnienia miejsca, gdzie żył w Oliwie Antoni Abraham oraz niemożliwego do zrealizowania ustawienia luster rogowych na wyjazdach z posesji położonych przy al. Grunwaldzkiej (odcinek od Pomorskie do Bitwy Oliwskiej) zdecydowano się przeznaczyć środki na inne cele. Na pierwszy wydatek było za mało pieniędzy (3 000 zł) oraz za mało czasu na spełnienie wszystkich procedur. Na potrzebne dla bezpieczeństwa lustra (16 000 zł) nie zgodził się przyjąć pieniędzy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Dlatego 19 000 zł rozdysponowano na:
- Sfinansowanie gry edukacyjnej „Wydarzyło się w Oliwie” 4 200 zł.
- Zakup książek do Biblioteki Oliwskiej – 9 800 zł
- Sfinansowanie nagród w Wojewódzkim Konkursie Fotograficznym „Oliwa”– 3000 zł
- Zakup nagród i słodyczy w turnieju sportowym dla dzieci i młodzieży – 2000 zł.
Kolejnym punktem była uchwała o koncepcji projektu planu miejscowego Oliwa Górna – rejon ulic Piastowskiej i Pomorskiej. Na zwołaną w przyspieszonym trybie sesję Rady Oliwy przyjęli zaproszenie Prezes Zarządu firmy Doraco Angelika Cieślowska oraz Artur Bartołd przedstawiciele V-ce Prezes Zarządu w Doraco Investment.
Dyskusja była momentami bardzo gorąca, prezes Doraco starała się odpowiadać na pytania i zarzuty ze strony radnych i mieszkańców związane z planami nadbudowy nad obiektami zabytkowymi dodatkowych dwóch lub trzech pięter oraz tzw. dominanty. Zmiany te uzasadniano koniecznością zbilansowania się wydatków na renowację dawnej zajezdni.
Ostatecznie radni jednogłośnie przyjęli negatywne stanowisko w sprawie koncepcji projektu planu miejscowego Oliwa Górna – rejon ulic Piastowskiej i Pomorskiej dotyczącej zabytkowej, dawnej Zajezdni Tramwajów Konnych. Rada Dzielnicy Oliwa wnosi jednocześnie o zapisy wykluczające możliwość nadbudowy obecnych historycznych budynków dawnej Zajezdni Tramwajów Konnych w celu zachowania ich spójności architektonicznej i stylistycznej.
Decyzja ta została podparta solidnym uzasadnieniem:
„Dawna zajezdnia tramwajów konnych (zwana również jako zespół d. fabryki mydła) znajduje się u zbiegu al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej, na terenie objętym koncepcją miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Oliwa Górna rejon ulic Piastowskiej i Pomorskiej (0278).
Z uwagi na pierwotną funkcję obiekt stanowi unikatowy w skali Gdańska historyczny zespół budowlany, wpisany do rejestru zabytków województwa pomorskiego pod nr A-1576. Ponadto zabytek znajduje się na obszarze wpisanego do rejestru zabytków pod nr A-850 układu urbanistycznego Starej Oliwy wraz z zespołem Potoku Oliwskiego (obejmującego kompleks architektoniczno-przestrzenny i krajobrazowy nad Potokiem Oliwskim).
Zajezdnia powstała w okresie dynamicznego rozwoju komunikacyjnego Oliwy, związanego z uruchomieniem linii tramwajów – początkowo konnych, a następnie elektrycznych. Jest to zespół o wyjątkowych wartościach historycznych wynikających z autentyzmu zachowanej substancji zabytkowej. Obiekt stanowi świadectwo rozwiązań stylistycznych, technicznych, funkcjonalnych cechujących tego rodzaju architekturę w II połowie XIX wieku. Usytuowanie budynków na działkach narożnych i ich ekspozycja u zbiegu dwóch arterii komunikacyjnych sprawia, że należy je postrzegać jako istotne elementy krajobrazu Starej Oliwy.
Zaproponowane przez aktualnego właściciela obiektu tj. Idea Invest Sp. z o.o. s.k.s. wizje ingerencji w tkankę zabytkową są w ocenie Radnych Dzielnicy Oliwa działaniami zagrażającymi ww. wartościom obiektu. Jego rozbudowa o dwie lub trzy kondygnacje naziemne oraz budowa nowego budynku w postaci wieżowca mierzącego do 35 metrów wysokości zdeformuje oryginalnie zachowany kompleks, niszcząc jego formę i integralność. Ponadto proponowane przekształcenia wpłyną negatywnie na wartości widokowe chronionego konserwatorsko zespołu Potoku Oliwskiego. Sugerowana przez inwestora dominanta architektoniczna w praktyce zdysharmonizuje / zaburzy tę część historycznej przestrzeni usytuowanej nad Potokiem Oliwskim – przez stulecia źródła cysterskiej potęgi opartej na systemie młynów i kuźni. Dominantą architektoniczną na tym obszarze powinny pozostać wieże Katedry Oliwskiej.
W otoczeniu założenia pocysterskiego, obejmującego infrastrukturę młynów, nie powinny powstawać obiekty o formie i funkcji dewastującej historyczny rodowód tego miejsca. Należy podkreślić, że inwestor nie przedstawił w sposób wyczerpujący wizualizacji ukazujących wpisanie projektowanych obiektów w kontekst przestrzenny tj. m.in. widoku na planowaną dominantę od strony Stawu Młyńskiego przy al. Grunwaldzkiej.
Ważna kwestią jest dociążenie i tak mocno obciążonego układu drogowego wjazdem wyjazdem z garażu nowej inwestycji na ulicę Pomorską.
Ponadto w miejscu planowanej inwestycji znajduje się starodrzew o cechach kwalifikujących go do objęcia statusem pomników przyrody tj. leszczyna turecka, topola biała, dąb.
Radni Dzielnicy Oliwa apelują o renowację i adaptację budynków do współczesnych potrzeb lokalnej społeczności oraz turystów, z poszanowaniem ich niepodważalnych wartości zabytkowych.
Kolejna koncepcja ma zostać przedstawiona przez firmę Doraco 27 listopada podczas obrad Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.”
Na sesję Rady Oliwy przyszli zaniepokojeni mieszkańcy ulicy Kwietnej, Słonecznej i Podhalańskiej. W nocy z 14 na 15 listopada ich ulicami ma przejechać olbrzymi pojazd wiozący tzw. palownicę na budowę rozpoczynającą się ponownie przy ul. Podhalańskiej 13. Mieszkańcy obawiają się, że przejazd ten zniszczy drogę a drgania drogi zbudowanej na torfie spowodują ryzyko spękań ich domów. Ponad 50 osób podpisało się pod pismem do Prezydent Aleksandry Dulkiewicz o natychmiastowe wstrzymanie realizacji przejazdu pojazdu nienormatywnego palownicy o masie całkowitej 96 ton ulicami starej Oliwy w nocy z 14 na 15 listopada. Mieszkańcy zamierzają zapobiec temu przejazdowi i spotykają się 14 listopada u zbiegu ul. Stary Rynek Oliwski i Kwietnej. Pismo o wstrzymanie przejazdu do czasu spełnienia wszystkich procedur i wyjaśnień złoży również Zarząd Dzielnicy Oliwa.
PZDO