W związku z wydaniem w dniu 29.10.2024r przez Prezydenta Miasta Gdańska zezwolenia kategorii V nr 131/V/ZI/2024 na wniosek ENKLAWA Sp. z o.o. na rzecz TRANS Sp. z o.o. na :
jeden przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych przez ul. Spacerową – ul. Stary Rynek Oliwski – ul. Kwietną – ul. Słoneczną – ul. Podhalańską
na podstawie wniosku złożonego w dniu 22.10.2024r.
Zarząd Dzielnicy Oliwa wnosi o:
przy ponownym rozpatrywaniu wniosku tej czy innej spółki o wydanie zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych ul. Kwietną, Słoneczną, Podhalańską, Liczmańskiego , Leśną o uwzględnienie w całości treści art. 64d ustawy z dnia 20.06.1997r. z późn. zmianami ( Dz.U.2023, poz.1251 ).
Art. 64d ustawy o ruchu drogowym w pkt. m.in. 2 ppkt 3, stanowi, że :
zezwolenie może być wydane pod warunkiem, że :
b). stan techniczny sprawności budowli usytuowanych w ciągu rozpatrywanej trasy
przejazdu, określony na podstawie przepisów Prawa budowlanego umożliwia przejazd,
c). przejazd nie stwarza zagrożenia stanu technicznego obiektów budowlanych w
pobliżu trasy przejazdu.
Jeśli zważy się, że trasa przejazdu tego pojazdu przebiegała drogami publicznymi, których stan techniczny jest fatalny i nie przystosowany dla takich pojazdów, a także okoliczność że przy ul. Kwietnej , Słonecznej , Podhalańskiej znajdują się zabytkowe kamienice i domki robotnicze, jak również że przejazd miałby się odbyć w strefie ochrony Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków to wydanie zezwolenia kategorii V winno poprzedzać skrupulatne badanie ustawowych przesłanek do jego wydania.
Przy wydaniu zezwolenia kategorii V nie uzyskano niezbędnych informacji dotyczących stanu technicznego obiektów budowlanych (dróg i domów) położonych w pobliżu trasy przejazdu pojazdu nienormatywnego. Z wypowiedzi Prezes ENKLAWA Sp. z o.o. wynika, że był czas na negocjowanie umowy przez Miasto z przewoźnikiem TRANS Sp. z o.o. co do naprawienia ewentualnych szkód spowodowanych przejazdem pojazdu nienormatywnego a zabrakło czasu , mimo że ustawa dawała możliwość wydłużenia do 30 dni terminu do wydania zezwolenia , aby dokonać oględzin przejazdu pojazdu nienormatywnego drogami publicznymi przy, których stoją zabytki, nowe latarnie blisko krawężników, nowo posadzone drzewa , zapadające się studzienki etc.,
Przy ul. Kwietnej pominięto okoliczność, że posadowione są zabytkowe domki robotnicze bez ustalenia ich stanu technicznego w związku z przejazdem 96-tonowego pojazdu.
Ulica Słoneczna na odcinku od ul. Kwietnej do ul. Liczmańskiego jest w takim stanie technicznym, że przejazd samochodem o większym niż samochód osobowy tonażu powoduje drgania ulicy i stojących przy ulicy kamienic.
Nadto na rogu ul. Słonecznej i Liczmańskiego znajduje się studzienka, która po przejeździe cięższych pojazdów wielokrotnie zapadała się, po interwencji mieszkańców była naprawiana.
Jaki stan techniczny tej studzienki na dzień dzisiejszy nie wiadomo.
Mieszkańcy ul. Kwietnej , Słonecznej, Liczmańskiego, Podhalańskiej zwrócili się pismem z dnia 12.11.2024 do p. Prezydent o uwzględnienie ich wniosku o wstrzymanie / uchylenie decyzji, która zagrażała ich domom i samej drodze zwłaszcza, że wskazany teren jest torfowy, podmokły bez sprawnych drenaży, co sygnalizowali mieszkańcy nie tylko tych ulic Prezydentowi Miasta Gdańska na spotkaniu obywatelskim „Twoja dzielnica –Twój Gdańsk” w dniu 21.03.2017r . wręczając pismo podpisanym przez 350 mieszkańców Oliwy.
Z wypowiedzi rzecznika prasowego GZDiZ i pracownika Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku udzielonej prasie po zdarzeniu w nocy z 14/15 listopada 2024r na rogu ul. Kwietnej i Słonecznej z udziałem Policji wynika, że:
…”W związku z codzienna eksploatacją tych ulic przez pojazdy , których nacisk na jedną oś jest dwukrotnie większy, niż planowanego zestawu nienormatywnego, nie ma podstaw do wydania decyzji odmownej dla takiego transportu…”
Z wypowiedzi obu rzeczników wynika, że od kilkunastu lat wjeżdżają na teren Oliwy m.in. ulicami ul. Kwietną, Słoneczną, Liczmańskiego, Podhalańską, Leśną za zgodą i wiedzą uprawnionych organów śmieciarki o tonażu, które nie powinny wjeżdżać na tak słabe technicznie ulice, których stan z całą pewnością przez taką eksploatację uległy degradacji.
W tej sytuacji prosimy o wykonywanie usług komunalnych przez miasto na terenie tej części Oliwy pojazdami z mniejszymi naciskami na oś aby nie powodować konieczności naprawy dróg i tak technicznie słabych i nie przystosowanych do przejazdu śmieciarek o takich parametrach technicznych.